Black Friday

Black Friday Deals, Black Friday-week, Black Friday voorverkoop, Black Friday aanbiedingen, Early Access Black Friday,…als je je mailbox nu opent, lijkt het alsof we niet meer moeten wachten op vrijdag 29 november op te genieten van koopjes…

Het vervroegen van kortingen is het resultaat van het fenomeen dat men ‘eerste’ willen zijn om op deze manier zoveel mogelijk klanten, verkoop naar de winkel te trekken. Maar verliezen we op deze manier niet de kracht van Black Friday en doen we zo consumenten enkel nog kopen wanneer er kortingen zijn?

Het echte verhaal achter Black Friday gaat vooral in Europa wat verloren. In Amerika stelde men vast dat de dag na Thanksgiving mensen veel zin kregen in het shoppen van de eerste kerstcadeaus. Retailers speelden hier op in door mooie (grote) deals te lanceren. Doorheen de jaren, mede door e-commerce, is Black Friday (& Cyber Monday) ook bij ons dé dag voor koopjesjagers geworden.

Door social media marketing lijkt het alsof iedereen (kleine tot grote retailers) deelneemt aan Black Friday en dat er super hoge kortingen worden aangeboden. Hierbij is geweten dat grote online retail spelers (vb. bol.com) de prijzen vaak hoger zetten om toch scherpe kortingen te kunnen aanbieden.

Als kleine retailer kan je natuurlijk niet anders (mede door de druk van de consument die korting verwacht) dan ook deel te nemen aan Black Friday om te kunnen verkopen, maar zij hebben vaak niet de mogelijkheid om prijzen te verhogen, dus boeten ze in op winstmarges. Juist daarom laat men de kortingen en deals vroeger starten om toch nog die klant in de winkel te krijgen.

Gevolg hiervan ; Black Friday wordt Black Week, Black Week wordt Black Month,…én worden ze opgevolgd door koppelverkoop in december en solden in januari. Door de strijd om steeds sneller te starten met kortingen past men het koopgedrag van de consument aan die enkel nog gaat shoppen als er kortingen zijn.

Dus, hoog tijd om een andere insteek te geven aan het fenomeen Black Friday (én de week ervoor) zodat je geen “Black Week” creëert waarbij je klanten gaan wachten om te kopen tot vrijdag en jij dus deze dagen niets kan verkopen.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *