winkelhieren

Onlangs riep Unizo op om te ‘winkelhieren’. Het werd zelfs het woord van het jaar 2019! Winkelhieren wil de aandacht vestigen om te shoppen bij de lokale winkel, bij ondernemers van hier aangezien lokale retailers hun verkoop zien terugvallen doordat de consument meer in het buitenland (mede door e-commerce) zijn aankopen gaat doen. De terugval in verkoop zorgt ervoor dat de retailer op zoek gaat naar middelen om de klant weer in zijn winkel (online/offline) te krijgen. We zien dus massaal (bij fysieke shops) koffie corners opduiken met een gezellige zithoek om beleving te creëren & op deze manier klanten aan te trekken. ‘Shoppingexperience’ is het buzzwoord wat vandaag als oplossing wordt voorgesteld om weer die klant aan te trekken. Maar lost de ‘koffie’ de groei in je verkoop op?

Als business coach voor merken & retailers (lifestyle/fashion) werk ik dagelijks samen met ondernemers die op zoek zijn naar hoe ze hun verkoop kunnen doen groeien. De skills die je hebt om een leuk aanbod te zoeken & vlot te communiceren met je klanten, volstaat vaak niet meer. Ik deel je graag (uit ervaring) 3 key factoren die wel werken voor de groei in verkoop & aantrek klanten:

  1. MARKETING

Nog te vaak stellen retailers, kmo’s investering in marketing uit owv geen of te weinig budget of het belang niet inzien van innovatieve marketing. De hedendaagse marketing biedt zoveel interessante tools die je op een strategische manier kan inzetten voor de groei in je verkoop. Denk maar aan dagelijkse content creatie via social media kanalen, het delen van je expertise via een blog (of vlog), waardevolle informatie brengen via nieuwsbrieven (emailmarketing) en het meenemen van je klanten in je verhaal als ondernemer.

2. ACTIEPLAN

Wat zijn je doelen, je resultaten en waarom wil je dit heel graag bereiken? Vaak weten we helemaal niet waar we nu juist naartoe willen en willen we gewoon een ‘goeie verkoop’ zonder specifiek te zijn. Is je focus naar je doel heel duidelijk, dan kan je een actieplan uitwerken met alle stappen die dagelijks door jezelf & mogelijk je team moeten uitgevoerd worden. In dit actieplan moet de focus liggen op hoe je je dagelijks zichtbaar maakt om die klant aan te trekken.

3. PERSONAL BRANDING

Vroeger maakte het vaak niet uit wie in de winkel stond want het aanbod stond op nummer 1. Jij was de winkel in de regio met het mooiste aanbod en daar moest de consument gewoon naartoe. Door de enorme groei in e-commerce vindt de consument alles online en dit aan de beste prijzen (mits wat zoekwerk). Waarom zou die dan nog bij jou komen shoppen? De key to success ligt hem hier in het ontwikkelen van je personal brand. Een personal brand is niet voor een influencer of een BV, het is absoluut een must ook voor jou als retailer, ondernemer. Want wie je bent, wat je vertelt, de vibes die je uitstraalt, hoe je mensen inspireert, etc. trekt mensen aan en zorgt ervoor dat de gunfactor groeit waardoor ze met jou zaken willen doen of bij jou WILLEN shoppen.

Wil jij heel graag aan de slag gaan met deze oplossingen om je verkoop te doen stijgen en meer klanten aan te trekken? Boek HIER je gratis intakegesprek met me om te kijken welk coachingtraject het best past bij je doelen & wensen nl. marketing, social media, personal branding.

PS. I love coffee ;-), but it’s even better when the brand experience in your store is big!