De connectie en vertrouwen tussen klanten en jezelf behouden is van groot belang, al zeker in tijden zoals nu, waar het niet mogelijk is om elkaar fysiek te zien. Dit doen we aan de hand van sociale media en sterke content in te zetten om zo het vertrouwen van de klanten te behouden. Onderscheidende content creëren en duidelijk communiceren met je klanten is dus vandaag de dag belangrijker dan ooit. Gelukkig hebben we verschillende online mogelijkheden om hierop in te spelen: sociale media, e-mail, Pinterest, YouTube. Online zichtbaarheid is dus meer dan alleen een webshop hebben.

Maar op welke puntjes moet je nu letten bij het maken van sterke online content? Geen zorgen, met deze 5 tips van Matuvu helpen wij je stap voor stap om dichter bij je klanten te staan via online kanalen.

1. Inspireer & entertain via social media

Velen raken geïnspireerd door de social media. Voor retailers en bedrijven die een webshop hebben is social media dus een uitstekende bron van inspiratie voor hun klanten. Het is dus van groot belang om hierop leuke en creatieve content te delen waaruit de klant inspiratie kan halen en hen zo naar de webshop te leiden. Voor zij die geen webshop hebben, kan je social media inzetten als je online sales tool (meer hierover check Boostyourbusinesscursus via Instagram).

TIP: Klanten vinden het erg leuk om foto’s te zien van de mensen achter een brand/bedrijf (zie tip 3). Daarom is het leuk om voor vb. een fashion retailer je werknemers allemaal hun favoriete look te laten stylen en deze te delen op je sociale media. Dit is niet enkel een leuk sfeerbeeld maar ook een inspiratiebron voor je klanten.

2. Voer je huisstijl door

Je huisstijl mag niet enkel te vinden zijn offline, in je winkel, maar ook online. Zorg ervoor dat je je huisstijl doorvoert in de content die je maakt voor al je online activiteiten. Dit doe je aan de hand van formats toe te voegen. Doordat de content wordt opgemaakt in een vaste huisstijl zal dit beter blijven hangen bij de klant en zullen ze tijdens het scrollen jouw posts direct herkennen.

TIP: Canva is dé app die je gaat helpen om de perfecte formats te maken. Hierin kan je formats maken voor Facebook posts, Instagram stories & posts en nog veel meer. Deze formats kan je later hergebruiken om ook online een vaste huisstijl te creëren.

3. Toon je authenticiteit

Mensen zien graag het gezicht(en) achter een brand/bedrijf. Het is zeker leuk om dit te verwerken in je content en zo zorg je ervoor dat je content persoonlijk en authentiek is. Plaats dus geen gewone foto van het product maar laat werknemers of klanten het product vasthouden, gebruiken of dragen. Dit zorgt voor een leuke en persoonlijke touch.

TIP: Het liefst van al zien mensen het gezicht achter het bedrijf in een filmpje waarin deze persoon aan het praten is. Vlogs maken op YouTube is ideaal hiervoor, alsook IGTV. Geen inspiratie waarover je moet vloggen? Begin dan eerst met een korte voorstelling van je bedrijf, wie je bent, de werknemers, hoe je winkel eruit ziet en wat de dagdagelijkse taken zijn, ook in deze uitdagende tijden.

4. Wees interactief (CTA)

Zorg voor een Call to Action (CTA) bij het maken van je content. Zo creëer je automatisch interactie met je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door vragen te stellen of via polls. Wanneer iemand reageert onder een post of een mail, zorg er dan voor dat de conversatie gaande blijft, ook als er negatieve commentaar wordt gegeven. Dit is niet enkel aangenaam voor de klant maar ook voor anderen die dit zien op je sociale media. Zo groei je het vertrouwen.

TIP: Social media platforms zoals Facebook en Instagram hebben dit vergemakkelijkt voor jou. Zij hebben verschillende tools om in interactie te gaan met je klanten, waaronder de polls, quiz, vragen… die je terugvindt bij Instagram Stories.

5. Voeg waarde toe

Last but not least, maak content die je klanten ook écht willen zien. Je moet dus meer vanuit het perspectief van de klanten denken en ervoor zorgen dat het relevant is. Het draait er niet om hoeveel je post, maar wel om de kwaliteit ervan. Leg de focus op hoe je de klant kan helpen. Dit zal er ook voor zorgen dat je klanten je content echt gaan lezen.

TIP: Maak een wekelijkse of maandelijkse vaste rubriek. Klanten zullen dit na een tijdje doorhebben en zullen hiervoor terugkomen. Bijvoorbeeld: een wekelijkse quote, vragenrondje, maandelijkse update over nieuwe producten…

 

Met deze 5 tips blijf je altijd sterk geconnecteerd met je klanten, ook in tijden van social distancing waar gezondheid boven alles staat.

Weet je vaak niet welke caption te gebruiken onder je foto? Check het gratis e-book met 100 inspiring captions voor social media posts.

Ontdek ook de 20 interactieve Instastory templates in het Don’t Worry a story pakket. Bestel hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *