Meer en meer horen we van retailers dat het “moeilijke tijden” zijn. Wel is dat nu net een contradictie met de cijfers die wij hebben. Door een opleving van de economie zien we net dat de uitgaven van de consument aan kleding, schoenen en accessoires net blijft stijgen. Het probleem (of opportuniteit, zo kan je het ook bekijken) zit hem in de e-commerce. Nog geen webshop? Maak hier dan maar snel werk van. Heb je al een webshop? Super! Maar ook hier lijkt niet iedereen tevreden mee. De grootste concurrent van je eigen winkel is vaak je online platform. En laat me het je onmiddellijk duidelijk maken, dit is niet negatief. Maar om hier de positieve kant van het verhaal te kunnen zien moet je een volledige andere kijk krijgen op de fashion business krijgen.  

Je winkel zelf zal naar de toekomst toe meer en meer evolueren naar een eigen showroom. Een plaats waar beleving en storytelling centraal staan. Een plaats waar jij als zaakvoerder klantrelaties kan opbouwen door service en beleving. De verkoopsdrijver zal je echter online vinden. Daarom zijn hier voor jou wat tips om die digitale plaats optimaal te benutten.

Zoek je doelgroep. Dit is het allereerste wat je moet doen als je een webshop start of het eerste wat je nu onmiddellijk moet doen als je een webshop hebt. Segmenteer je klanten. De meest succesvollen online verkooppunten zijn multibrand platforms gespecialiseerd in 1 segment. Zorg dus voor een groot aanbod, in functie van één doelgroep. Hierdoor zal je doelgroep het gevoel hebben dat er veel keuze is en langs de andere kant nooit verveeld geraken van door je producten te scrollen aangezien alles hen wel past. Niets zo vervelend als scrollen door pagina’s en pagina’s aan producten die niet voor jou bedoeld zijn.

Het tweede is personalisatie. En het allerbelangrijkste wat je nodig hebt om dit goed te kunnen toepassen is data. Data is de toekomst van alles. Verzamel zo veel mogelijk gegevens van je klanten. Niet op een stalkerige manier natuurlijk maar probeer hen zo goed mogelijk te leren kennen om en hen daaropvolgende ook zo goed mogelijk te proberen helpen. Tip, personalisatie kan helpen bij het segmenteren van je doelgroep. Leer waar je huidige doelgroep zich het vaakst bevindt zo kan je nog meer op hen gaan inspelen en zal je omzet weer stijgen.

 

Nog een heikelpunt bij online retailers zijn de overvloed aan flashsales en online kortingen. We moeten het toegeven, tegen internetgiganten die elke week een nieuwe korting op het web zwieren kan je moeilijk opboksen. Er zijn echter wel manier hoe jij zo efficient mogelijk kan omgaan met dergelijke acties. En ook dit begint weer bij de vorige twee stappen: segmentatie en personalisatie. Op deze manier kan je je kortingen bijvoorbeeld members only maken. Hierdoor ben je zeker dat je de juiste doelgroep aanspreekt en het bevordert de relatie met de klant. Online klantbinding is nog moeilijker dan offline waardoor deze kans optimaal benut moet worden. Ook een product drop is een goede methode. Zorg bij de launch van een nieuw product voor een vrij lage stock, zo creëer je exclusiviteit en worden mogelijke klanten geprikkeld om terug te komen. Doe dit natuurlijk niet te vaak want dan zullen klanten je eerder afschrijven op het feit dat je amper stock hebt.

Onlinesales brengen enorme voordelen met zich mee. Vanuit jouw dorpswinkel heb je rechtstreeks toegang tot de grootste apparel-, schoenen-, en accessoire markten ter wereld. En denk er aan, shoppers hebben ook geen 9 to 5 mentaliteit.

 

Maar hoe maak jij je online shop nu sterk? Maak gebruik van online technologie. Met de nieuwste smart fitting technology kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat maten kiezen voor je klanten gemakkelijker wordt. Ook goede zoekmogelijkheden maken het je klant gemakkelijker om bij jou te shoppen. Stel zelf ook items voor aan je klant. Dit kan je nogmaals optimaliseren door de personalisatie die je eerder gedaan hebt. (zie je een trend komen?)

Ook klantenbinding is online niet gemakkelijk. Daarom, maak het je klant zo aangenaam mogelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ook je retourproces gemakkelijk verloopt. De klant kan zo zijn “miskoop” toch nog met een positief gevoel afsluiten.

Zo met deze tips zou het toch al moeten lukken om een goede webshop te starten. Heb je graag toch nog wat meer uitleg over het starten van een business of zit je nog ergens vast? Contacteer ons dan voor een adviestraject op maat of vraag hier je gratis intakegesprek aan. Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *