social media trends 2020

Nog enkele weken en een nieuwe decade start. De voorbije 10 jaar heeft social media heel wat veranderd voor ondernemers en bedrijven op het gebied van hun zaak runnen, inzetten van marketing & de verkoop. Op 6 oktober 2010 ging Instagram van start in San Francisco, in augustus 2016 werden stories als extra feature toegevoegd aan IG, de IPhone 4 werd gelanceerd in juni 2010, facebook werd interessanter voor bedrijven (niet enkel privé gebruik), LinkedIn was toen nog een vrij ‘saai’ platform,.. Kortom, heel wat social media ontwikkelingen die uiteraard ook de komende 10 jaar sales, marketing & brandbuilding zullen beïnvloeden.

Als content creation agency en brandbuilding academy kijken we verder dan het komende jaar; welke trends doen er zich voor, welke verschuivingen zien we, welke veranderingen zetten zich stap voor stap door, etc. Voor 2020 deelt ceo & founder van Matuvu, Ils Sterckx, 5 grote social media trends waar je als ondernemer, merk oog moet voor hebben :

  1. SNELLE CONTENT IS KEY

Als je aan mensen vraagt, hoe gaat het met je? Is het antwoord vaak, goed, maar druk. We zijn allemaal ‘druk’, rennen van hier naar daar, hebben heel wat projecten lopen (privé en zakelijk), komen vaak in tijdsnood etc. In deze drukte willen we dus content heel snel consumeren. Herkenbaar is het snel doorklikken in Instagram stories of het snel scrollen door je LinkedIn feed.

Social media tools die snelle content verspreiden, waaronder Instagram stories, Snapchat stories alsook TikTok winnen in 2020. Als bedrijf, merk zet je dus beter in op deze snelle content tools.

2. CREATIEVE CONTENT MAAKT HET VERSCHIL

Snelle content wil niet zeggen dat je zomaar wat zaken deelt met de wereld. Door de ontzettend grote hoeveel aan content die dagelijks verspreid wordt, moet je zorgen dat je content het verschil maakt. Content die het verschil maakt is ‘creatieve’ content. Deze content is waardevol voor je volgers en origineel opgemaakt. Het weerspiegelt perfect waar jij, je merk en/of bedrijf voor staat.

3. BOUW JE COMMUNITY

Community building is niet nieuw en wordt wel vaker als trend gespot, maar community building is niet enkel meer voor grote merken. Ook kleine retailers, kmo’s, eenmanszaken doen er alle voordeel mee met het uitbouwen van een eigen community. Dit gevoel van samenzijn, dingen delen en van meningen wisselen wordt alleen maar sterker in 2020 door de digitalisatie van de maatschappij.

4. AUTHENTIEKE STORYTELLING

Het delen van een sterk verhaal online is niet de hoofdzaak, wel het delen van een sterk PERSOONLIJK verhaal is key. We volgen graag dagelijks het reilen en zeilen van een bedrijf, een merk of een ondernemer. Liefst in zijn meest pure vorm. Perfect opgemaakte posts zijn niet langer aan de orde. Herkenbaarheid, het persoonlijk delen van bepaalde zaken en vooral het echte tonen, dat is waar je in 2020 succes mee hebt.

5. SOCIAL MEDIA ALS RETAIL PLATFORM

In ons drukke leven, waar alles snel moet gaan, weten we dat shoppen en producten/diensten aankopen, ook snel moet verlopen. Social media kanalen zijn zich hiervan bewust en willen dus de ‘bestelcyclus’ die je moet ondernemen om iets aan te kopen, korter maken. Je online verkoop zal zich nog meer verplaatsen van je webshop naar social media. Zorg dus dat je social media branded is, shoppable is en vooral betrouwbaar is.

Wil jij heel graag leren hoe jouw business klaar te maken voor deze trends? Boek nu je GRATIS oriëntatiegesprek met Ils Sterckx of mail ils@matuvuagency.be

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *